Balaton-part teljes dokumentációja

cél
Balaton partjának körbefotózása a vegetációs időszak előtt és után
időpont
2020 tavasz
időtartam
10 nap
helyszín
Magyarország, Balaton
megrendelők
Településtervezési és Területrendezési Minisztériumi Főosztály
Balatoni Integrációs Közhasznú Nonprofit Kft.
drónnal:
10 nap
/
helikopterrel:
20 nap

Feladat

Feladatunk a Balaton partjának körbefotózása volt. Két állapotot rögzítettünk – egyet a vegetációs időszakban a megfelelő átláthatóság miatt, egyet pedig lombos időszakban.

Kihívás

Sürgetett az idő, hogy nekikezdjünk az első körnek, hogy még a vegetációs időszak előtt végezni tudjunk a több, mint 230 km-es partszakasz első körös befotózásával.

Az alapkoncepció szerint egy autóból terveztük irányítani és követni a drónt. Nem tudtuk, hogy milyenek a partmenti utak, így azzal sem tudtunk előre pontosan számolni, vajon hány napig fog tartani a projekt.

A legnagyobb problémát az akkumulátorok üzemideje jelentette, ugyanis egy pár akkumulátorral, a drón oldalazó mozgást végezve és közben fotózva kb. 20 percet, azaz 6-9 kilométert tud csak haladni.

Megoldás

A legjobb megoldásnak az autós követés bizonyult, vagyis míg a drón repült, egy autóval követtük, ezzel is növelve a hatótávot. A sofőr vezette az autót és követte a drónt, míg a pilóta az anyósülésen ülve irányította a drónt és időben jelzett, ha le kellett szállni akkumulátort cserélni.

Amivel nekivágtunk a projektnek

DJI Matrice 210 drón

három pár akkumulátor

DJI Zenmuse Z30  kamera és DJI Zenmuse X7 kamera

autó

egy pilóta

Eredmények

A projekt célja a balatonparti területek átlátása volt. A jövőben egységes szintre kívánják hozni a Balaton partszakainak képét. A szépészeti célból készült képek a Balaton és környéke sokszínűségét hivatottak illusztrálni.

Főbb tapasztalataink

Az akkumulátor problémát úgy oldottuk meg, hogy naponta legalább egyszer, de ha lehetett, kétszer megálltunk tölteni. Voltak napok, mikor 3 pár akkumulátorral dolgoztunk és voltak, mikor 6 párral.

  • 1 pár akkumulátorral 6-9 kilométert tudunk egyszerre megtenni
  • 1 pár akkumulátorral a drón oldalazva 20 percig bírja a levegőben
  • 1 pár akkumulátor töltési ideje 1,5-2 óra

Egyszerre két kamerát használtunk a drónon, mindkettőt egyidejűleg irányítottuk. A DJI Zenmuse Z30 kamera jól kiegészítette a maga 30x optikai zoom-jával az X7 kameránk képességeit. Bár a kettő kamera együtt gyorsabban merítette az aksikat, így viszont gyorsabban tudtunk haladni a feladatunkkal.

X7 kamera

  • csúcsminőségű légi felvételek készítésére alkalmas 4 különböző objektív
  • akár 8K felbontású képek
  • széles látószögű kamera

Z30 kamera

  • kulcsfontosságú információk gyűjtésére alkalmas nagy távolságból
  • 30x optikai zoom
  • 6x optikai zoom

Ami a repülést illeti: eljutottunk a nyugati medence területén fekvő nádasokhoz! Ezeken a területeken -a nádasok hatalmas kiterjedésnek és a parttól messzi utaknak köszönhetően- igencsak meggyűlt a bajunk, hogy nehogy elveszítsük a jelet és megszakadjon a kapcsolatunk a drónnal. Hivatalosan akár 8 kilométer is lehet a hatótávolság, de ez nagyban függ az interferenciáktól és a területtől.

  • Maximum hatótávolság a Balaton körül (tapasztalataink alapján): 4 km.
  • Minél magasabbra repül a gép, annál jobban veszi a jelet a kontroller.
  • Fontos, hogy mindig nyílt, jól belátható területről szálljon fel a drón
    (A balatoni nádasok területe megközelítőleg 1200 hektár.)
  • Nádasok feladata: vízminőség, vízi élővilág megőrzése.
  • Amennyiben a kontroller elveszti a jelet, a gép visszarepül oda, ahonnan indult.

Érdekességek

Hihetetlen mennyi újat figyelhet meg az ember egy ismerős vidéken, elég csak 100-200 méterrel "elrugaszkodni" a földtől. Ahogy haladtunk a projekttel és egyre több napot töltöttünk a Balatonon, megfigyelhettük, ahogy Magyarország tengere minden nap más arcát mutatja. Az egymást követő partszakaszokon a kék különböző árnyalatival találkozhattunk. Mint megtudtuk, az enyhe tél miatt az idén a szokásosnál több vízinövény telelt át. Ennek köszönhető az egyre extrémebb algavirágzás is, ami a Balaton különleges kék színe és mintája mögött áll. Érdekes jelenségre bukkantunk a Balaton felett repülve. A Nyugati övcsatorna vize mintha beszennyezné a Balaton vizét. Persze erről szó sincs, a csatorna vize tőzeges, emberre és állatra ártalmatlan, a halak pedig kifejezetten kedvelik, szóval horgászatra fel!

További projektjeink

Az Esztergomi Bazilika kupolájának kárfelmérése

Részletek...

Az esztergomi Bazilika külső falának kárfelmérése

Részletek...

Érsekvadkerti köztemető felmérése

Részletek...

Class aptent taciti sociosqu ad litora torquent per conubia

Részletek...

Vestibulum metus sapien, mattis eget nibh ut,nos Sed nec

Részletek...
Holman Ágoston
ügyvezető

Egyedi projekteket valósítunk meg! Vedd fel velünk a kapcsolatot!

Oszd meg velünk, hogy melyik szakterületen, és milyen jellegű kockázatelemzési, adatgyűjtési támogatásra lenne szükséged, hogy személyre szabott termék- és szolgáltatáscsomagot tudjunk kialakítani számodra.

Kapcsolat