Feladatunk a Balaton partjának körbefotózása volt. Két állapotot rögzítettünk – egyet a vegetációs időszakban a megfelelő átláthatóság miatt, egyet pedig lombos időszakban.
Sürgetett az idő, hogy nekikezdjünk az első körnek, hogy még a vegetációs időszak előtt végezni tudjunk a több, mint 230 km-es partszakasz első körös befotózásával.
Az alapkoncepció szerint egy autóból terveztük irányítani és követni a drónt. Nem tudtuk, hogy milyenek a partmenti utak, így azzal sem tudtunk előre pontosan számolni, vajon hány napig fog tartani a projekt.
A legnagyobb problémát az akkumulátorok üzemideje jelentette, ugyanis egy pár akkumulátorral, a drón oldalazó mozgást végezve és közben fotózva kb. 20 percet, azaz 6-9 kilométert tud csak haladni.
A legjobb megoldásnak az autós követés bizonyult, vagyis míg a drón repült, egy autóval követtük, ezzel is növelve a hatótávot. A sofőr vezette az autót és követte a drónt, míg a pilóta az anyósülésen ülve irányította a drónt és időben jelzett, ha le kellett szállni akkumulátort cserélni.
DJI Matrice 210 drón
három pár akkumulátor
DJI Zenmuse Z30 kamera és DJI Zenmuse X7 kamera
autó
egy pilóta
A projekt célja a balatonparti területek átlátása volt. A jövőben egységes szintre kívánják hozni a Balaton partszakainak képét. A szépészeti célból készült képek a Balaton és környéke sokszínűségét hivatottak illusztrálni.
Az akkumulátor problémát úgy oldottuk meg, hogy naponta legalább egyszer, de ha lehetett, kétszer megálltunk tölteni. Voltak napok, mikor 3 pár akkumulátorral dolgoztunk és voltak, mikor 6 párral.
Egyszerre két kamerát használtunk a drónon, mindkettőt egyidejűleg irányítottuk. A DJI Zenmuse Z30 kamera jól kiegészítette a maga 30x optikai zoom-jával az X7 kameránk képességeit. Bár a kettő kamera együtt gyorsabban merítette az aksikat, így viszont gyorsabban tudtunk haladni a feladatunkkal.
X7 kamera
Z30 kamera
Ami a repülést illeti: eljutottunk a nyugati medence területén fekvő nádasokhoz! Ezeken a területeken -a nádasok hatalmas kiterjedésnek és a parttól messzi utaknak köszönhetően- igencsak meggyűlt a bajunk, hogy nehogy elveszítsük a jelet és megszakadjon a kapcsolatunk a drónnal. Hivatalosan akár 8 kilométer is lehet a hatótávolság, de ez nagyban függ az interferenciáktól és a területtől.
Hihetetlen mennyi újat figyelhet meg az ember egy ismerős vidéken, elég csak 100-200 méterrel "elrugaszkodni" a földtől. Ahogy haladtunk a projekttel és egyre több napot töltöttünk a Balatonon, megfigyelhettük, ahogy Magyarország tengere minden nap más arcát mutatja. Az egymást követő partszakaszokon a kék különböző árnyalatival találkozhattunk. Mint megtudtuk, az enyhe tél miatt az idén a szokásosnál több vízinövény telelt át. Ennek köszönhető az egyre extrémebb algavirágzás is, ami a Balaton különleges kék színe és mintája mögött áll. Érdekes jelenségre bukkantunk a Balaton felett repülve. A Nyugati övcsatorna vize mintha beszennyezné a Balaton vizét. Persze erről szó sincs, a csatorna vize tőzeges, emberre és állatra ártalmatlan, a halak pedig kifejezetten kedvelik, szóval horgászatra fel!
Oszd meg velünk, hogy melyik szakterületen, és milyen jellegű kockázatelemzési, adatgyűjtési támogatásra lenne szükséged, hogy személyre szabott termék- és szolgáltatáscsomagot tudjunk kialakítani számodra.
Kapcsolat